Przedstawiam Państwu scenariusz na uroczystość pasowania uczniów klas I na czytelników biblioteki szkolnej. Scenariusz ten został wykorzystany podczas pasowania moich uczniów na czytelników.
SCENARIUSZ PASOWANIA UCZNIÓW KLASY I NA CZYTELNIKÓW BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
1 . Wstęp :
Dziecko I : Wie to Marysia , Stasio i Zdziś Że wielkie święto w szkole jest dziś . To pasowania nadszedł już czas , Pierwszy egzamin na czytelnika zdasz .
Dziecko II : Rodzice nasi są tutaj z nami , Żeby egzamin był dobrze zdany . Może piosenką zaczniemy właśnie Wtedy nam wszystkim zrobi się raźniej .
Grupa pierwszoklasistów śpiewa piosenkę pt: „ W krainie bajek „ ( W czasie śpiewania piosenki wchodzą do biblioteki wróżka A,B,C z krasnoludkami )
Wróżka - Jestem wróżką A,B,C rządzę literkami , Przybyłam tu do Was by pobawić się z Wami . Za to , że dzieci pilnie pracowały , Pozostawię pierwszakom podarek wspaniały .
Pierwszoklasiści - Pięknie literki piszemy w zeszycie Proszę pokażemy jak nam nie wierzycie ! Elementarze nowe mamy i potrafimy czytać sami !
Pierwszoklasiści - Prosimy Cię wróżko , przyjmij nas do grona czytelników naszej szkolnej biblioteki .
Wróżka - ( Zwraca się do krasnoludków) :
Co ,o tym myślicie moi doradcy ? Krasnoludek I - To nie takie proste jak im się wydaje ! Krasnoludek II - Aby zostać czytelnikiem, musza przejść wiele prób , które udowodnią , że są godni tego miana .
Krasnoludek III - Czy jesteście gotowi stanąć przed takim zadaniem ?
Pierwszoklasiści - Oczywiście udowodnimy na co nas stać !
Pierwszoklasiści śpiewają piosenkę pt: „Kolorowa książka „
Krasnoludek III – Przystąpmy zatem do pierwszej próby : Na początek poczęstuję Was cukierkami ,które są w trzech różnych kolorach . Mam trzy koperty . Niech każde dziecko znajdzie kopertę z takim samym kolorem cukierka jaki wylosowało . (Dzieci tworzą trzy grupy).
W każdej kopercie są puzzle, musicie je ułożyć i podać tytuł bajki jaką przedstawiają . (uczniowie wykonują zadanie).
Krasnoludek II - Pięknie poradziliście sobie z pierwszym zadaniem , ciekawe czy tak łatwo uporacie się z następnym. Mam tu tytuły lektur, waszym zadaniem jest dopasowanie do nich odpowiednie rekwizyty:
Plastusiowy pamiętnik - (piórnik) Kopciuszek - (pantofelek) Czerwony Kapturek - (koszyk)
(Krasnoludek wybiera do wykonania zadania , zgłaszające się dzieci).
Krasnoludek III - A teraz posłuchajcie zagadek.(Czyta 6 zagadek i wybiera dzieci do odpowiedzi). Zagadka 1 · Choć nie ma zamka ani kluczyka , często otwierasz ją i zamykasz . W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści , wierszyków , bajek i opowieści . książka Zagadka 2 · Jaka to dziewczynka ma roboty wiele , a na pięknym balu gubi pantofelek . Kopciuszek
Zagadka 3 · A oto zagadka książkowa , 10 liter ma to słowo , A na końcu jest w nim „ teka ”, książka tam na ciebie czeka . biblioteka
Zagadka 4 · Kto ma na półkach książek bez liku i dba o książki i czytelników ? ibliotekarka Zagadka 5 · Choć kłopoty z wilkiem miała , wyszła z opresji zdrowa i cała ? Czerwony Kapturek
Zagadka 6 · Jakie imiona maja braciszek i siostrzyczka , którzy w lesie spotkali chatkę z pierniczka ? Jaś i Małgosia
Wróżka
Widzę ,że znacie książki , ich głównych bohaterów. Z pewnością czytała je wam pani na lekcji, albo mama w domu. Ale czy umiecie sami przedstawić fragment jakieś lektury?
(uczniowie prezentują wiersze : „Dwa Michały „ , „ Kotek ” , „Murzynek Bambo ” , „Śląskie abecadło ” ) . Krasnoludek I
Pięknie prezentujecie wiersze. Naprawdę jesteście dobrzy. Słyszałem też ,że byliście już w naszej bibliotece , zobaczymy co zapamiętaliście z tej wizyty .
Krasnoludek II
Odpowiedzcie na moje pytania :
1. Co to jest biblioteka ? 2. Gdzie znajduje się biblioteka w naszej szkole ? 3. Jak troszczymy się o książki ? 4. Jak zachowujemy się w bibliotece ? 5. Jak nazywa się pani , która pracuje w bibliotece?
Wspaniale odpowiedzieliście na pytania . Naprawdę dużo wiecie.
Krasnoludek III - Mamy tutaj ,, Księgę mądrości”. Musicie teraz wylosować z pojemnika zasady prawidłowego obchodzenia się z książką, i przymocować je do kark ,,Księgi mądrości”. Wasze zadanie będzie utrudnione , gdyż dwa złośliwe chochliki wymieszały zasady prawidłowego obchodzenia się z książką z zasadami złego traktowania książek . Każdy z was głośno odczyta zasadę i zdecyduje czy jest dobra czy zła. W zależności od tego przyjmujecie je do ,,Księgi mądrości”, lub wyrzućcie do kosza . (Wybrani uczniowie czytają hasła).
Wróżka - Naprawdę świetnie. Na pewno będziecie wzorowymi czytelnikami. W nagrodę otrzymacie ode mnie czapkę czytelnika książek .
(Krasnoludki nakładają czapki) .
Wróżka - Czas naszego spotkania dobiega końca . Życzę Wam wspaniałych przygód w świecie książek. A teraz poproszę panią bibliotekarkę , aby pasowała Was na czytelników biblioteki .Dostaniecie pamiątkowe dyplomy .
Scenariusz opracowały: mgr Alicja Szamara, mgr Krystyna Shroeder
|